Een creatieve lessenserie voor groep 8 over storytelling, mediawijsheid en audiobewerking
β Ontdek wat een podcast is en hoe je er zelf een maakt
β Leer interviewtechnieken en storytelling
β Neem je eigen podcast op en bewerk deze in Wavacity.com
β Doe mee aan de wedstrijd: Wie maakt de beste podcast van de klas?
π’ Voor leerkrachten: Alles wat je nodig hebt om leerlingen zelfstandig en mediawijs te laten werken aan hun eigen podcast!
Download hier de complete handleiding met uitleg en suggesties.
π©βπ« Duur: 3 lessen
π€ Gastdocent inbegrepen bij de opname-les
Onder de afbeelding beginnen we met de eerste les!

LES 1: Introductie tot podcasts en brainstormen
Gegeven door de leerkracht van de klas
Podcasts – wat is het?

Enkele luisterfragmenten van podcasts
Luister naar enkele podcasts en beantwoordt de vragen en noteer dit op het digibord.

Podcast 1: Watizzut Podcast – Wat maakt dit grappig? Hoe wordt geluid gebruikt om het verhaal leuker te maken?

Podcast 2: Chica Podcast – Wat vind je van de vragen die worden gesteld? Wat maakt het gesprek leuk om naar te luisteren?

Podcast 3: 1 minuutje – Hoe gebruiken de kinderen in de podcast hun stem en geluid om een sfeer te creΓ«ren? Wat maakt het spannend of herkenbaar?

Podcast 4: Sterke Verhalen van Super Meiden – Wat maakt dit verhaal bijzonder? Waarom werkt dit goed als podcast?

Podcast 5: NOS Jeugdjournaal ‘Snoepen‘ – Wat leer je van deze podcast? Waarom is dit makkelijker te begrijpen dan een tekst lezen?
Bekijk op zapp.nl voor allerlei verschillende podcastseries: www.zapp.nl/podcasts/overzicht
Na het beluisteren van de fragmenten en het beantwoorden van de vragen, ontstaat de vraag:


Het NOS Jeugdjournaal heeft een item over podcast. Bekijk het fragment van NOS jeugdjournaal om te horen wat hun definitie is van het begrip podcast.
Aankondiging van de wedstrijd βBeste Podcast van de Klasβ

Jullie gaan in tweetallen een podcast maken en het allerbelangrijkste is: Samen plezier hebben en er iets moois van maken.
Wat heeft een goede podcast?




Creativiteit: Hoe origineel en interessant is het onderwerp?
Verhaal: Is het verhaal goed opgebouwd (begin, midden, einde) en makkelijk te volgen?
Presentatie: Spreken jullie duidelijk en enthousiast?
Techniek: Zijn er geluidseffecten, muziek of andere creatieve elementen gebruikt?
Wat kan je winnen als je een goede podcast instuurt?


Klik hier voor het brainstorm document voor leerlingen
Einde les 1
Klik hier voor les 2