Ga naar de inhoud
Home » LES 2: Mediawijsheid, storytelling en interviewtechnieken

LES 2: Mediawijsheid, storytelling en interviewtechnieken

Gegeven door de leerkracht van de klas

Terugblik – wat hebben we de vorige les geleerd?

De definitie van de klas is: ………………………………………………………….

Er zijn verschillende vormen van podcasts – bijvoorbeeld:

Welke vier elementen heeft een goede podcast?

Pak de drie ideeën voor jullie eigen podcast erbij.


Mediawijsheid


De drie kernprincipes van Mediawijsheid:


Waarheidsgetrouw:

Controleer of je feiten kloppen.

Respectvol:

Houd rekening met anderen en zorg ervoor dat niemand zich gekwetst voelt.

Wees ervan bewust dat alles wat je zegt, heel de wereld kan horen.

Creatief én eerlijk:

Wees origineel, maar wees duidelijk over wat echt is en wat fictie.


Waar of niet waar?

  • Iedere podcast die je op Spotify vindt, is gecontroleerd op feitelijke juistheid.
  • Je hebt dure opnameapparatuur nodig om een goed klinkende podcast te maken.

Respectvol of niet?

Stel je voor dat iemand vertelt in een podcast waarin iemand grapjes maakt over een klasgenoot. Hoe zou jij je voelen als je dat hoorde?

  • Waarom is het belangrijk om dit niet te vertellen in een podcast die iedereen kan beluisteren?
  • Hoe kun je een onderwerp interessant maken zonder anderen te kwetsen?

Creatief én eerlijk

Hoe kun je ervoor zorgen dat je luisteraars begrijpen dat een fictief verhaal niet echt is, maar wel leuk om naar te luisteren?


Basiselementen van een verhaal vertellen


Begin: Introduceer het onderwerp of de situatie.

Midden: Wat gebeurt er? Vertel de kern van het verhaal.

Einde: Hoe loopt het af? Of wat is de conclusie?


Opdracht voor in de klas

Pak jullie brainstorm document erbij. Kies als koppel jullie beste idee.

Jullie gaan een begin, midden en eind verzinnen voor de podcast en dit opschrijven.

Klik hier voor het document opbouw podcast


Interviewen


Stel open vragen (wie, wat, waar, waarom, hoe).

Wees nieuwsgierig: vraag door als iets interessant is.


Oefening in tweetallen

Jullie gaan elkaar in tweetallen interviewen. Eén leerling is de journalist en de ander wordt geïnterviewd.

Het onderwerp mag simpel zijn, bijvoorbeeld over een hobby, sport, tv-programma, favoriete game of speelgoed.

Stel elkaar open vragen en wees nieuwsgierig. Na 2 minuten gaan jullie het korte interview terugkijken, door de volgende vragen te stellen:

  1. ✔️ De interviewer stelde een duidelijke vraag.
  2. ✔️ De interviewer luisterde goed en stelde een vervolgvraag.
  3. ✔️ De antwoorden waren duidelijk en uitgebreid.

Draai daarna de rollen om; journalist – de geïnterviewde.

Na 2 minuten gaan jullie wederom het interview terugkijken, door de volgende vragen te stellen:

  1. ✔️ De interviewer stelde een duidelijke vraag.
  2. ✔️ De interviewer luisterde goed en stelde een vervolgvraag.
  3. ✔️ De antwoorden waren duidelijk en uitgebreid.

Test je apparatuur

    Volgende les gaan jullie écht een podcast opnemen met je Chromebook of tablet. Dat is anders dan bij een echte podcastmaker, die werkt met professionele microfoons. Daarom is het belangrijk dat jullie nu testen of alles goed werkt:

    1. ✔️ Werkt de microfoon van je Chromebook/tablet zonder ruis of storing?
    2. ✔️ Kun je het opgenomen geluid goed terugluisteren?
    3. ✔️ Heb je een koptelefoon met microfoon? Test die ook!

    Kies de Chromebooks of tablets uit die het beste werken.


    We hebben vandaag veel gedaan!

    Mediawijsheid:

    Basis van podcast maken / verhalen vertellen

    Interviewen

    Gastles

    In de volgende les gaan jullie leren hoe je een script schrijft. Dit zorgt ervoor dat je podcast spannend en duidelijk blijft, en dat iedereen het leuk vindt om naar te luisteren. Ook komt er een echte podcastmaker langs, Marc Hartman van Hartpro.nl. Zorg ervoor dat jullie ideeën en verhalen klaarstaan, zodat we in de volgende les aan de slag kunnen met het maken van jullie script!

    Einde les 2

    Klik hier voor les 3

    ×

    Hello!

    Click one of our contacts below to chat on WhatsApp

    × Vraag het Marc!